Om meg

Bildet mitt
Norway
Jeg er pensjonert lærer, bosatt på Finnskogen, nær svenskegrensa. Fagområdene er, stort sett, IKT, norsk og spesialpedagogikk. Min store interesse utenom jobben, er slektsgransking og hage, eller kanskje livet i hagen. Alle fugler og dyr som bor i eller besøker min hage. Stedet der jeg bor ligger i sone 7 på klimasonekartet, hvilket begrenser utvalget av planter som overlever her. Under tiden jeg deltok i Lærende Nettverk opprettet jeg bloggen Grue Barne- og Ungdomsskole http://grueskole.blogspot.no/

torsdag 16. februar 2012

Finnskogen - Svartberget

Plassen Svartberget, på finsk Orala, ble ryddet fra 1729, og var i bruk i noe over 100 år. Før dette året hadde det ikke vært fast bosetting i Bårderud sæterskog. Erik Samulsen, som levde fra ca 1687 til 1757, var rydningsmannen i Svartberget. Skifte ble holdt etter Erik Samuelsen sommeren 1857. Eiendelene i boet ble satt til 127 daler, men gjelden var på hele 342 daler. Etter skiftet å dømme var Erik og kona Ingrid Steffensdatter, som levde til 1762, barnløse.

Erik Samulsen kom fra Åranstorpet på Austmarka og var sønn av Samuel Henriksen Orainen. Dermed er det også forklart hvorfor Svartberget på finsk ble kalt Orala, da dette kan oversettes med Orainens boplass. I en rettsak i 1751 om bråtebrenning på Kongshov sæterskog er Erik omtalt som Erik Oran.

Den siste som bodde i Svartberget, var Christian Eriksen, som var innerst, hvilket betyr leieboer. Han døde her i 1833, 78 år gammel. Siden har det visstnok ikke vært bofaste folk i Svartberget. Av hus sto bare tømmerlåven igjen i 1979.

Min forfar, Tomas Pedersen Navilainen, f. 1737, fra Rotneberget ble husmann her muligens i 1757. Han giftet seg 2. gang med Kirsti Johansdatter, f. ca 1725-1810. Deres datter Berte, f. 1766 fikk i 1796 sønnen Peder med Peder Danielsen Skulstadberget, sønn av Daniel Pedersen Navilainen. Peder Pedersen Navilainen ble husmann i Bjørsjøtorpet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar