Om meg

Bildet mitt
Norway
Jeg er pensjonert lærer, bosatt på Finnskogen, nær svenskegrensa. Fagområdene er, stort sett, IKT, norsk og spesialpedagogikk. Min store interesse utenom jobben, er slektsgransking og hage, eller kanskje livet i hagen. Alle fugler og dyr som bor i eller besøker min hage. Stedet der jeg bor ligger i sone 7 på klimasonekartet, hvilket begrenser utvalget av planter som overlever her. Under tiden jeg deltok i Lærende Nettverk opprettet jeg bloggen Grue Barne- og Ungdomsskole http://grueskole.blogspot.no/

søndag 19. februar 2023

Jenny Amalie Larsen

Fredrikke Marie Bolette Abelsteds yngste datter, Jenny Amalie Larsen ble født i 1862 i Christiania. Ved folketellingen i 1865 bor familien i Lille Strandgate 8, http://oslobilder.no/OMU/OB.00916.  

Strandgaten 8, Kristiania

I 1883 giftet hun seg med handelsbetjent Ragnvald Theofilus Svendsen i Trefoldighetskirken i Kristiania. I 1885 emigrerte de til New York, USA, der adoptivsønnen Oscar Johan ble født i 1886. I 1891 er de kommet tilbake til Norge igjen og er bosatt i Vinkelgaten, jfr folketelling 1891. Familien har tjenestepike. 

Vinkelgaten i Vika




 



Ved folketellingen i 1900 bor de og driver restaurant i Akersgaten 34. 


Skipsdokument fra 1903 Skip Oscar II

I 1903 utvandrer de igjen til New York, men kommer tilbake til Norge igjen i 1904. I 1906 er de igjen på besøk hos venner i New York. 

Ved folketellingen i 1910 er familien bosatt i Universitetsgaten 22, sønnen Oscar Johan er student. 

I februar 1921 dør Jenny Amalie, 58 år gammel.


Hentet fra HJEMVENDTE NORSK-AMERIKANERE:

Utflyttingsår fra Norge: 1903

Tilbakeflyttingsår til Norge: 1904

Stilling i Amerika: Vagtmester

Bosted i Norge før utflytting: Kristiania

Siste bosted i Amerika: New York

Kilder: 

Digitalarkivet

FamilySearch

Oslobilder.no

The Statue of Liberty, Ellis Island Foundation, Passenger Search.

Adoptivsønnen Oscar Johan Svendsen gifter seg 26. mai 1917 med Eva Rosalie Corneliussen. De får barna Finn Oscar og Ellen Rosalie som i 1947 gifter seg med Carl Johan Mørch, eldste sønn til Carl Emil Larsens datter Signe Antonie Weber Larsen. Carl Emil Larsen var yngste bror til Jenny Amalie Larsen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar